Radacinile sistemelor MLM


Sistemul network marketing isi are radacinile in vanzarile directe care au aparut si s-au dezvoltat in secolul XIX pe teritoriul american.Un nou tip de economie si-a facut aparitia, datorita ambulantilor yankey negustori care strabateau tara pe jos sau in caruta aducand produsul in fata clientului fara sa mai astepte ca acesta sa-l vada pe rafturile pravalioarelor pierdut printre alte sute de articole.
Dezvoltarea sistemului de cai ferate si de canale a permis angrosistilor sa aduca mai repede si în foarte multe locuri marfurile suntandu-i astfel pe negustorii ambulanti care incet, incet au disparut din peisajul american. la sfarsitul secolului XIX si inceputul secolului XX a aparut un nou tip de agent de vanzari, care a copiat negustorii ambulanti. Lucreaza pentru sine dar spre deosebire de predecesorii sai vand un produs bine cunoscut, un ”brand name“ naţional: Avon Products, Fuller Brush Company şi Electrolux fiind printre firmele legendare care s-au impus in acea perioada, vanzand la domiciliu (binecunoscuta vanzare directa) parfumuri, perii şi aspiratoare.
Si totusi acest gen de vanzare isi are limitele lui pentru ca agentii de vanzari directe sunt prinsi in asa numita capcana a timpului, pentru ca venitul lor este determinat de numarul de ore-munca. Agentul de vanzari castiga bani atat timp cat lucreaza, cat vinde batand pe la usi si batandu-si gura. Cand se opreste, pentru a dormi, a-si petrece timpul cu familia sau pentru a-si ingriji o banala gripa, venitul sau dispare. Venitul este liniar cum de altfel au majoritatea oamenilor. Unii se descurca bine cu acest tip de venit, asa cum sunt medicii, avocatii, contabilii. Dar venitul nu se va ridica niciodata peste o anumita stacheta dictata de numarul de ore alocate muncii.
"Daţi-mi un punct de sprijin", a spus Arhimede “si voi muta Pământul". Este puterea parghiei care da posibilitatea unui manager sa isi multiplice eforturile prin delegarea sarcinilor catre angajati. Acest principiu a fost foarte sugestiv spus de miliardarul petrolist J. Paul Getty prin celebra fraza “Prefer să am 1 % din eforturile a 100 de oameni decat 100% din eforturile mele".
Putem considera că efectul de parghie a fost folosit cu succes pentru prima data de indienii americani utilizand un fel de franciza. Astfel, agentii lui Huston`s Bay Company din Canada au descoperit ca bastinasii de la care cumparau blanuri de castor foloseau un fel de sistem de franciza. In loc sa trateze direct cu englezii, veneau in zona de schimb o data pe an cu o flota mare de canoe, fiecare flota fiind condusa de un negociator sef. Seful ii taxa pe ceilalti indieni pentru privilegiul de a se adauga flotei sale, de obicei o blana de castor de la fiecare canoe.
Negustorii ambulanţi ca si cei care vindeau produsele unor producatori renumiti nu au beneficiat de efectul de parghie, datorita limitelor sistemului. Singurul tip de venit pe care-l poate oferi acest efect de parghie il reprezinta venitul rezidual. Acestia sunt banii care continua sa vina mult timp dupa ce ati terminat munca. Este “dreptul de autor” sau banii pe care investitorii si proprietarii de afaceri ii obtin din dividende.
Odată stabilit un flux de venit rezidual, el continuă sa soseasca, chiar daca decideti sa va luati o vacanta de un an la soare.Marile averi provin exclusiv din venit rezidual. Vanzarea directa nu a oferit acest beneficiu in perioada de inceput. Astfel a aparut necesitatea unui nou gen de munca, unul care sa combine accesibilitatea vanzarii directe cu venitul rezidual al adevaratilor detinatori de afaceri. Cererea avea sa fie satisfacuta in scurt timp, printr-o modalitate remarcabil de inovatoare … sistemul network marketing!

Niciun comentariu: