La doar câţiva ani de la certificarea primului produs ecologic, România se poate mândri cu peste 280 de alimente “pure”. Consumul autohton de produse ecologice s-a dublat în ultimii 2-3 ani, dar este încă foarte mic: circa 10 milioane de euro.În anul 2000 în România se obţinea primul produs ecologic: triticum spelta (un sortiment de grâu pentru paste). În 2001 apărea cel de-al doilea produs, de data aceasta “procesat”: un sortiment de brânză telemea. În 2008, România se mândreşte cu peste 280 de produse agricole şi alimentare bio: miere de albine, polen, propolis, fructe de pădure, brânzeturi şi caşcavaluri din lapte de oaie şi vacă, ulei din floarea-soarelui, rapiţă şi soia, legume şi fructe proaspete, conserve de legume, verdeţuri, suc de mere, struguri, vin, paste făinoase, ceaiuri, pâine, fulgi de cereale, făină, ouă, lapte, orez, fructe uscate, lapte de soia, brânză tofu şi pate vegetal din soia, ciuperci sau napolitane. Pe lângă acestea, pe piaţă se găsesc şi peste 300 de produse eco din import: zahăr brun, cafea, dulciuri, ciocolată, lapte de orez, biscuiţi, ceaiuri, gem de fructe, sucuri.
COMERŢ. Românii care vor să încerce o dietă eco pot căuta aceste alimente în magazinele – mai mici sau mai mari – cu produse naturiste. De asemenea, în Bucureşti există trei magazine Naturalia din care pot fi achiziţionate alimente eco. Iar la Timişoara s-a deschis, la sfârşitul anului trecut, primul magazin dedicat exclusiv produselor ecologice din România – Biomarkt. Şi în Salonta a apărut un mic magazin de profil – ABC alimente ecologice, iar sibienii beneficiază de mai bine de un an de “serviciile” unei cooperative – Biocoop – unde lunea, miercurea şi vinerea producătorii ecologici din zonă îşi vând produsele. Alimentele ecologice pot fi găsite şi în reţeaua de magazine angro Metro şi Sell Gros, la Carrefour, Cora, Real, Univers’all, în supermarketurile Mega Image, Nic, Primăvara, La Fourmi, G’market, Quick Deli, Ok, La Colţ, Fonzi, dar şi în magazinele Ki-Life, Croissant De Paris, Delicateria Traiteur şi Aden. Şi Billa a lansat pe piaţă un sortiment de pâine bio. Din păcate, produsele bio nu sunt simplu de identificat pe rafturile marilor retaileri, pierzându-se în multitudinea produselor convenţionale. Şi mulţi consumatori care ar vrea să le încerce… se plâng că nu le găsesc. O soluţie o reprezintă şi căutarea produselor bio în magazinele online. Printre “pieţele” virtuale se numără www.naturaland.ro, www.naturalmall.ro, www.bionatura.ro, www.naturashop.ro. De asemenea, există şi o bursă online destinată produselor eco, www.agricultura-ecologica.ro, însă cam duce lipsă de cereri şi oferte actualizate, o parte dintre postări datând din 2005.
Consumul autohton de produse ecologice s-a dublat în ultimii 2-3 ani. Însă este estimat la doar vreo 10 milioane de euro, potrivit lui Ion Toncea, preşedintele Federaţiei Naţionale de Agricultură Ecologică. Iar grosul produselor ajunge pe mesele europenilor, exporturile bio fiind estimate la circa 80 milioane de euro.
Beneficiile practicării agriculturii ecologice
Agricultura ecologică (termen similar cu agricultura organică sau biologică) este un procedeu “modern” de a cultiva plante, de a îngrăşa animale şi de a produce alimente, care se deosebeşte fundamental de agricultura convenţională. Aceasta deoarece fermierii bio nu folosesc fertilizanţi şi pesticide de sinteză, stimulatori şi regulatori de creştere, hormoni sau antibiotice şi nici nu practică sisteme intensive de creştere a animalelor.
Rolul acestui sistem de agricultură este de a produce hrană mult mai curată, mai potrivită metabolismului organismului uman, dar în deplină corelaţie cu conservarea şi dezvoltarea mediului, în respect faţă de naturăşi legile ei. Alimentele eco sunt produse diversificate, sănătoase, libere de boli şi dăunători, lipsite de reziduuri nocive, cu un conţinut echilibrat în substanţe bioactive şi minerale.
Atenţie! Produse ecologice sunt numai acelea care au un certificat de calitate şi poartă pe ambalaj sigla organismului de certificare, şi nu orice produs care se vinde sub denumirea de “natural”, de exemplu. Pe eticheta unui produs ecologic sunt obligatorii următoarele menţiuni: numele şi adresa producătorului sau prelucrătorului, denumirea produsului, inclusiv metoda de producţie ecologică utilizată şi numele şi marca organismului de inspecţie şi certificare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu